SZKOŁA   Z   KLASĄ                    SZKOŁA   Z   TRADYCJĄ                  SZKOŁA   PRZYJAZNA   UTALENTOWANYM   UCZNIOM           SZKOŁA   PRZYJAZNA   RODZINIE

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Św. Kingi w Sanoku...

LEKCJA HISTORII NA PODOLU

„Jasne słońce nad Podolem!

Po parowach kraj się zboczył;

Wielkim łukiem czy półkolem

Dniestr ku morzu się zatoczył…

Jak zaległy ziemie Boże,

Przebierz kraje, przerzuć rolę,

Zejdź świat cały, przepłyń morze,

Nie ma kraju nad Podole. (…)

Wincenty Pol „Pieśń o ziemi naszej”

Z tak bogatymi wspomnieniami wróciłyśmy z wyjazdu do Kamieńca Podolskiego, na który zaproszone zostałyśmy przez panią Aleksandrę Świderską- prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Podola.

W naszą czterodniową podróż wyruszyłyśmy wraz z grupą osób z Tarnowa i Kątów oraz księdzem Romanem Twarogiem- proboszczem katedry kamienieckiej. Zza szyb autokaru podziwiałyśmy piękne krajobrazy, małe miejscowości ze starymi domami i nieliczną ludnością oraz bezkres pól i drzew okrytych wielokolorowymi liśćmi.

Po przyjeździe do Kamieńca Podolskiego zostałyśmy mile ugoszczone w przytulnym domu pielgrzyma usytuowanym przy katedrze kamienieckiej. Wygodne pokoje i pyszne śniadanie w doborowym towarzystwie dało nam zastrzyk energii do zwiedzania.

Drugi dzień pobytu spędziłyśmy na poszerzaniu wiedzy o Podolu. Dzięki naszemu przewodnikowi- panu Stanisławowi, mogłyśmy zobaczyć legendarną i największą warownię w Europie Wschodniej, kiedyś pierwszą fortecę Rzeczypospolitej- twierdzę w Kamieńcu Podolskim. Przy barwnych i interesujących opowieściach pana Stanisława przemierzyłyśmy starówkę i poznałyśmy historię Kamieńca Podolskiego od założenia w XII wieku poprzez 27- letnie tureckie panowanie, aż do pokoju Karłowickiego w 1699 r., gdy Kamieniec wrócił do Rzeczpospolitej.

Zwiedzanie kontynuowałyśmy w Chocimiu- ważnej twierdzy pogranicza polskiego w XVII w. a zakończyliśmy w Okopach Góry Świętej Trójcy, które położone są na rozwidleniu Dniestru i Zbrucza. Miałyśmy szansę obejrzeć tę najdalej na południe wysuniętą obronną twierdzę Rzeczypospolitej Polskiej skąpaną w promieniach zachodzącego słońca. Widok był niezapomniany.

Nasz pobyt w Kamieńcu Podolskim to nie tylko zwiedzanie, to również poznanie historii życia ludzi tam mieszkających, trudów ich codzienności i starań, aby żyć godnie.

Beata Demska- opiekun

Julia Jaklik, Wiktoria Kołodyńska, Kamila Banasiewicz, Aleksandra Szlaga, Karolina Birek – uczennice klas siódmych SP 2 w Sanoku im. Św. Kingi