SZKOŁA   Z   KLASĄ                    SZKOŁA   Z   TRADYCJĄ                  SZKOŁA   PRZYJAZNA   UTALENTOWANYM   UCZNIOM           SZKOŁA   PRZYJAZNA   RODZINIE

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Św. Kingi w Sanoku...

Lekcja historii o Sanoku

We wtorek, 5 marca klasa 1c brała udział w bardzo ciekawej lekcji, którą zorganizowało Muzeum Historyczne w Sanoku. Celem zajęć było poznanie historii naszego miasta oraz jego najważniejszych zabytków.

Lekcja rozpoczęła się od wycieczki po sanockim Rynku. Pan przewodnik w bardzo interesujący sposób przekazywał nam informacje dotyczące tego miejsca. Okazało się, że przez kilka wieków Rynek służył celom handlowym i gospodarczym. Odbywały się na nim targi i jarmarki. Ciekawostką było dla nas również to, że dawny ratusz znajdował się w centrum rynku. Zarys dawnego ratusza został odwzorowany na bruku rynku po jego odnowieniu. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że budynek był bardzo mały w porównaniu z „nowym” i „starym” ratuszem. Naszą uwagę również skupiła informacja, że dawno temu na terenie Rynku została wykopana studnia, której zarys również został zachowany.

Dalsza część wycieczki odbyła się na tzw. Małym Rynku – Placu Św. Michała. Ciężko nam było uwierzyć, że dawno temu znajdował się tu kościół, w którym ślub brał sam Władysław Jagiełło. Prace archeologiczne pozwoliły ustalić wielkość tego budynku, którego rzut dziś jest odwzorowany na bruku. Ostatnim etapem naszej wycieczki był Zamek Królewski. Zanim weszliśmy do środka, spacerowaliśmy po dziedzińcu. Tu mogliśmy zachwycać się pięknymi widokami i wsłuchiwać się w opowieści pana przewodnika na temat tego historycznego miejsca. Dowiedzieliśmy się, między innym, że dawno temu do zamku prowadził most, a rzeka San znajdowała się tuż u podnóża zamkowej góry. Ciekawe, bo dziś mamy tam ruchliwą drogę. Następnie udaliśmy się do zamku. Miejsce, do którego zabrał nas pan przewodnik prezentowało kolekcję uzbrojenia od średniowiecza po okres II wojny światowej oraz schron obserwacyjny. Bardzo spodobało nam się to miejsce. Kolejną wystawę, jaką mieliśmy okazję podziwiać była wystawa prezentująca zabytki pochodzące z epok kamienia, brązu i żelaza. Znajdowały się tam przedmioty, którymi posługiwali się nasi przodkowie, a były to narzędzia, broń, przedmioty codziennego użytku, biżuteria i wiele, wiele innych. To był ostatni punkt naszej wizyty w Muzeum Historycznym. Pełni pozytywnych emocji, z bagażem nowej wiedzy wróciliśmy do szkoły. Bardzo dziękujemy za zorganizowanie nam ciekawej, jakże pouczającej lekcji.